Pages

Friday 26 April 2013

SEJARAH JENIS-JENIS MANIK v.2

i.             Manik Pony
Manik jenis ini adalah sama dengan Manik Biji yang bersaiz 5, 6 dan 8 mempunyai lubang yang lebar dan sering digunakan oleh kanak-kanak dalam projek kraftangan di sekolah. Ia juga boleh didapati dalam pelbagai warna seperti berkilau, lutsinar atau gelap.


           ii.           Manik Petite

Manik ini bersaiz kecil dimana saiznya sering kali terdapat dalam ukuran 14 dan15. Sulaman menggunakan manik jenis ini diletakkan dengan harga yang mahal kerana hasil sulaman sangat halus dan disukai penggemar sulaman walaupun leceh dan remeh.


  
             iii.          Manik Bersegi
Diperbuat daripada kaca ukir atau kristal dalam pelbagai bentuk dan saiz. Jika dilihat secara teliti, kita boleh mengenali dan dapat membezakan antara ukiran kaca atau kristal.
Manik Bersegi menggunakan ukiran kaca dan kilauannya tidak menyerlah kerana cahaya yang terpancar dari pemotongan kaca secara terus tidak memberikan pembalikkan cahaya yang berkilau seperti Manik Kristal yang memberikan kilauan seperti belianHarga Manik Bersegi lebih murah jika dibandingkan dengan Manik Kristal mengikut saiz dan bilangan yang dijual dalam pasaran.

1 comment:

  1. Hi miss.nak tanya kat mana tempat jual manik poly yg murah? Sy duduk penang

    ReplyDelete