Pages

Thursday 25 April 2013

SEJARAH JENIS-JENIS MANIK

Kebiasaannya manik yang selalu digunakan dalam sulaman manik dan labuci adalah manik-manik seperti:-

i.             Manik Biji (Seed Beads)       

Adalah manik kaca bulat (rocailles) berbentuk donat. Manik ini dihasilkan dari gelas sejak zaman dahulu lagi. Ianya digunakan oleh orang Mesir dengan menggunakan kaedah “Pembentukan Teras”. Pada tahun 1549, kilang pertama kaca ditubuhkan di London dan pembuatan manik kaca telah berkembang dari Venice ke Bohemia melalui Negara Eropah. Teknologinya telah berkembang pesat dengan menjadikan Negara Jepun salah satu pengeluar utama manik kaca bulat dengan nama manik bulatnya adalah MIYUKI. Manik keluaran Jepun sangat diminati dan mencuri perhatian penggemar dan pengguna manik dengan kemasan dan kilauan manik yang bermutu tinggi. Antara saiz manik bulat ini di dalam pasaran adalah seperti RR15/0 (Paling Kecil), RR11/0, RR8/0, RR 6/0 (Paling Besar), RR 5/0 (E Beads) dn RR 1/0.


ii.             Manik Silinder    

Adalah sejenis Manik Tiub kecil yang mempunyai lubang yang besar. Antara manik jenis ini adalah Delica, Antique dan magnifica. Manik jenis ini selalunya disulam bersama-sama dengan manik heksagon, labuci ataupun mutiara. Terdapat 3 versi manik Silinder ini seperti Delica (dikeluarkan oleh MIYUKI), Treasures dan Aiko  (dikeluarkan oleh TOHO).


iii.             Manik Potongan Heksagon     

Manik ini hampir serupa dengan Manik Begol. Ia diperbuat dari gelas batang bersisi enam dan dipotong pendek. Oleh itu, manik jenis ini mirip bentuk Manik Begol Pendek dengan permukaan potongan dua (2) daripada satu (1)  permukaan seperti Manik Begol. Manik ini sering digunakan dalam setiap rekaan sulaman manik samada untuk jahitan jelujur, beriring atau belbagai jenis bunga.

No comments:

Post a Comment